€9.25
Inhoud van Gifted@248 LENTE 2018
Blijf vertrouwen hebben in je kind!
Leonieke Boogaard sprak met Elizabeth, de moeder van Kamil (9), over de gebeurtenissen die ertoe hebben geleid dat haar hoogbegaafde zoon op het speciaal onderwijs is terechtgekomen. Hoe hij op school is veranderd van een zelfstandige, ondernemende, leergierige peuter naar een kind dat een grote aversie tegen formeel leren heeft ontwikkeld.
Voice Dialogue: óók een mooie tool bij het werken met hoogbegaafde kinderen
Voice Dialogue is een methode om in gesprek te gaan met onze innerlijke stemmen, ook wel subpersonen genoemd. Ieder mens heeft diverse subpersonen in zich. Deze kunnen regelmatig met elkaar in discussie raken, of zelfs met elkaar in conflict zijn.
Volgt het kind onderwijs of volgt onderwijs het kind?
Jack Provily zit vanaf zijn vierde jaar op school. De eerste achttien jaar als leerling, daarna zo’n twintig jaar als leerkracht, vervolgens tien jaar in de leiding van een school en nu al weer ongeveer tien jaar als trainer, begeleider of in een interimpositie. Maar welke rol hij ook speelde, zijn verwondering is gebleven. Verwondering over hoe men denkt over het nut van school, van onderwijs.
Hoogsensitiviteit 2.0 en de effecten daarvan op kinderen en opvoeding
Gerarda van der Veen (specialist hooggevoeligheid) schrijft dat de Informatie over hoogsensitiviteit momenteel anders is dan vijftien jaar geleden. We kunnen terecht spreken van een ‘tweede golf’, een hoogsensitiviteit 2.0. Waarin verschilt die tweede golf van de eerste? En wat betekent dat voor ouders, kinderen en opvoeding? Uiteraard ontbreken in dit nummer de kidspagina’s niet en zijn er nog veel meer interessante artikelen en de twee columns van Tessa Kieboom en Rineke Derksen.
Column van Prof. dr. Tessa Kieboom
Uitstijgen boven ‘de norm’
Column van Rineke Derksen
De Wolkswagen van Tuur
Zo kan het ook. Begeleiding van snelle kleuters in de kleuterklas
Artikel door Marian Habermehl en Lilian van der Poel
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.