Kinderwijz herfst 2018

10.75

Mindset is het themanummer van het zomernummer van Kinderwijz.

Had ik dit vroeger zelf ook maar geleerd!
Mindfulness is het bewust richten van je aandacht op het huidige moment, zonder oordeel. Dat betekent dat je niet met je gedachten bent bij de dingen die in de toekomst liggen en ook niet bij wat er gisteren is gebeurd. Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het helaas niet. Onze mind gaat als vanzelf naar een bericht dat we net via de app hebben ontvangen (zou ze mij iets kwalijk nemen?) of naar die afspraak van morgen (heb ik alles wel goed voorbereid?). En vaak blijft het niet bij die ene gedachte; als vanzelf gaat één gedachte over in een andere. Het leidt ons af van waar we nu mee bezig zijn. Ook kunnen we zomaar opmerken dat we ons bezorgd voelen of gespannen. En vaak is dat ook nog voelbaar in het lichaam: pijn in de rug, nek of schouders. Herken je dat?
Lees dit artikel van Meike van Tilburg in het herfstnummer van Kinderwijz.

Iedere school een growth mindset – liever vandaag dan morgen!
door Ferd van den Eerenbeemt en Iris Bunnig
In een zaaltje op een school in Rotterdam geven de havoleerlingen Fleur en Brahim  een workshop over het begrip ‘growth mindset’ voor 25 leraren. Ze bekennen dat ze, hoewel ze er zelf aan meedoen, veel last hebben van oordelen over zichzelf en over anderen. Fleur vertelt dat ze ervan overtuigd is dat ze slecht is in wiskunde en weinig zin heeft om het te leren; het heeft toch geen zin. Brahim zou wel meer willen voetballen, maar omdat hij toch nooit de bal toegespeeld krijgt heeft hij het maar opgegeven. Fleur en Brahim zien in dat deze en vele andere oordelen hen tegenhouden om beter te worden. Ze zijn niet alleen kritisch over zichzelf en hun leeftijdgenoten, ook de school en het gedrag van de leraren komen aan de beurt. De manier waarop de school werkt en de manier waarop sommige leraren hen benaderen, demotiveert nog te veel. Dat moet toch anders kunnen. Of de aanwezige leraren daar eventjes wat plannen voor willen maken in deze workshop.

Activeer je zelfcreërende vermogens
Je collega onderbreekt je voor de zoveelste keer. Je voelt je ergernis groeien. Onbedoeld neemt je automatische piloot het over en hoor je jezelf zeggen: ‘Jij denkt zeker dat je het beter weet.’ Als je wilt begrijpen waarom het voor kleine en grote mensen zo moeilijk is om zich in te houden en als je ook wilt weten wat je wél zou kunnen doen, dan is dit artikel, geschreven door Nicole Hage, voor jou bedoeld.

Verder in dit nummer nog veel meer interessante artikelen.

Beschrijving

Mindset is het themanummer van het zomernummer van Kinderwijz.

Had ik dit vroeger zelf ook maar geleerd!
Mindfulness is het bewust richten van je aandacht op het huidige moment, zonder oordeel. Dat betekent dat je niet met je gedachten bent bij de dingen die in de toekomst liggen en ook niet bij wat er gisteren is gebeurd. Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het helaas niet. Onze mind gaat als vanzelf naar een bericht dat we net via de app hebben ontvangen (zou ze mij iets kwalijk nemen?) of naar die afspraak van morgen (heb ik alles wel goed voorbereid?). En vaak blijft het niet bij die ene gedachte; als vanzelf gaat één gedachte over in een andere. Het leidt ons af van waar we nu mee bezig zijn. Ook kunnen we zomaar opmerken dat we ons bezorgd voelen of gespannen. En vaak is dat ook nog voelbaar in het lichaam: pijn in de rug, nek of schouders. Herken je dat?
Lees dit artikel van Meike van Tilburg in het herfstnummer van Kinderwijz.

Iedere school een growth mindset – liever vandaag dan morgen!
door Ferd van den Eerenbeemt en Iris Bunnig
In een zaaltje op een school in Rotterdam geven de havoleerlingen Fleur en Brahim  een workshop over het begrip ‘growth mindset’ voor 25 leraren. Ze bekennen dat ze, hoewel ze er zelf aan meedoen, veel last hebben van oordelen over zichzelf en over anderen. Fleur vertelt dat ze ervan overtuigd is dat ze slecht is in wiskunde en weinig zin heeft om het te leren; het heeft toch geen zin. Brahim zou wel meer willen voetballen, maar omdat hij toch nooit de bal toegespeeld krijgt heeft hij het maar opgegeven. Fleur en Brahim zien in dat deze en vele andere oordelen hen tegenhouden om beter te worden. Ze zijn niet alleen kritisch over zichzelf en hun leeftijdgenoten, ook de school en het gedrag van de leraren komen aan de beurt. De manier waarop de school werkt en de manier waarop sommige leraren hen benaderen, demotiveert nog te veel. Dat moet toch anders kunnen. Of de aanwezige leraren daar eventjes wat plannen voor willen maken in deze workshop.

Activeer je zelfcreërende vermogens
Je collega onderbreekt je voor de zoveelste keer. Je voelt je ergernis groeien. Onbedoeld neemt je automatische piloot het over en hoor je jezelf zeggen: ‘Jij denkt zeker dat je het beter weet.’ Als je wilt begrijpen waarom het voor kleine en grote mensen zo moeilijk is om zich in te houden en als je ook wilt weten wat je wél zou kunnen doen, dan is dit artikel, geschreven door Nicole Hage, voor jou bedoeld.

Verder in dit nummer nog veel meer interessante artikelen.

Extra informatie

Druk:

Herfst 2018

Bedrukking:

Geheel full-colour

Over dit tijdschrift

Over dit tijdschrift