Gifted WINTER 2019 / 2020

9.50

Het tijdschrift over (hoog)begaafde kinderen

In het winternummer 2019 / 2020 van gifted@248, dat rond 21 december 2019 zal verschijnen, komen weer uiteenlopende onderwerpen aan bod die te maken hebben met (hoog)begaafdheid.

Inhoud van Gifted@248 winter  2019 / 2020

Amber
Els en Dorien zijn getrouwd en hebben samen een dochtertje van drie, Amber. Amber is op veel vlakken een heel gewoon kind, maar op veel andere vlakken helemaal niet, aldus haar ouders, en bijgevolg zitten ze op een dag bij Tessa Kieboom.

Amber is vooral verbaal ontzettend sterk, stelt voortdurend de meest uiteenlopende vragen, onthoudt werkelijk alles en beschikt over een indrukwekkende woordenschat. Soms verwart ze bepaalde woorden nog weleens, wat vaak erg grappig is. Toen haar mama’s eens onderling in gesprek gingen terwijl Amber aan het woord was, zei ze: ‘Niet laten uitspreken is heel onbeleefd, waarom laten jullie mij mijn zin niet eerst afwikkelen?’ Een andere keer vroeg ze aan een van haar mama’s wat ‘vervelen’ betekent. Els gaf een zo goed mogelijke definitie, waarop Amber uitriep: ‘Dat is precies wat ik de hele dag op school doe!’
De volledige column van Tessa Kieboom is te lezen in het winternummer van gifted@248.

Hoe framing het nóg ingewikkelder maakt voor ouders van hoogbegaafde kinderen
Curlingouders of curlingmaatschappij…?!
Met grote regelmaat worden ouders in de media maar ook in de maatschappij weggezet als veeleisend, overbezorgd, perfectionistisch, kritisch, onbekwaam, hulpbehoevend, onbegrensd, tot aan het niveau dat diverse zorginstanties – al dan niet ongevraagd – zich ermee gaan bemoeien. Dat dit consequenties heeft voor ouders van hoogbegaafde kinderen, een heel specifieke doelgroep met heel specifieke behoeftes die bovendien vaak buiten de reguliere kaders liggen, moge duidelijk zijn. En hoewel er nu meer aandacht is voor hoogbegaafdheid, zowel maatschappelijk als binnen het onderwijs, wordt het er met deze nadrukkelijke framing zeker niet makkelijker op.

Ouders die moeilijkheden proberen weg te poetsen voor hun kinderen, zijn er in veel gradaties. Zo heb je ouders die naar de rechter stappen omdat hun kind niet de gewenste rol in de eindmusical kreeg – te lezen in het NRC-artikel ‘Hoe overleeft een kind van curlingouders in de echte wereld’3 – of ouders die zich bemoeien met de sinterklaasloting in de klas, of die bij de rechter een IQ-onderzoek willen afdwingen omdat hun kind een vmbo-advies kreeg. In de eerste twee gevallen zal men snel oordelen dat dat ‘belachelijk’ is (nog even afgezien van wat zo’n stap voor het kind zelf betekent), en de meeste mensen zullen in het derde geval op dezelfde wijze oordelen. Maar bezien vanuit hoogbegaafdheid én omdat we (in al die gevallen) lang niet het hele verhaal kennen, zou je je kunnen afvragen of die gang naar de rechter niet ook terecht geweest zou kunnen zijn.

Lees het hele artikel geschreven door Suzanne van Haaften in het winternummer van gifted@248.

Versnellen, of toch niet? Een moeilijke vraag bij pientere kleuters
Om potentieel (hoog)begaafde kinderen (IQ van 130 of meer) vroegtijdig te herkennen werd lange tijd gekeken naar oudere kinderen op de basisschool. Gelukkig is er inmiddels ook aandacht voor jonge begaafde kinderen. Vroegtijdig signaleren kan de kans verkleinen op problemen in een latere levensfase.

In geval van (hoog)begaafdheid krijgen school en ouders te maken met een aantal vragen: versnellen of niet, op welke kleuterleeftijd is dat eventueel raadzaam en hoe onderbouw je die beslissing dan?
Het lastige is dat je nooit zeker weet of versnellen bij deze kleuters het gewenste resultaat zal opleveren en of het de beste keuze is voor het kind.

Margriet Schouten (integratief kinder- en jeugdtherapeute) beschrijft in het artikel een casus van ouders in hun zoektocht naar wat hun kleuterdochter nodig heeft om op school te kunnen zijn wie ze is. De ouders vermoeden dat hun dochter hoogbegaafd is. Ze zien thuis een totaal ander kind dan op school. Wat kunnen zij doen voor hun dochter?

 

Uiteraard ontbreken in dit nummer de kidspagina’s niet en zijn er nog veel meer interessante artikelen en columns.

Beschrijving

Het tijdschrift over (hoog)begaafde kinderen

In het winternummer 2019 / 2020 van gifted@248, dat rond 21 december 2019 zal verschijnen, komen weer uiteenlopende onderwerpen aan bod die te maken hebben met (hoog)begaafdheid.

Inhoud van Gifted@248 winter 2019 / 2020

Amber
Els en Dorien zijn getrouwd en hebben samen een dochtertje van drie, Amber. Amber is op veel vlakken een heel gewoon kind, maar op veel andere vlakken helemaal niet, aldus haar ouders, en bijgevolg zitten ze op een dag bij Tessa Kieboom.

Amber is vooral verbaal ontzettend sterk, stelt voortdurend de meest uiteenlopende vragen, onthoudt werkelijk alles en beschikt over een indrukwekkende woordenschat. Soms verwart ze bepaalde woorden nog weleens, wat vaak erg grappig is. Toen haar mama’s eens onderling in gesprek gingen terwijl Amber aan het woord was, zei ze: ‘Niet laten uitspreken is heel onbeleefd, waarom laten jullie mij mijn zin niet eerst afwikkelen?’ Een andere keer vroeg ze aan een van haar mama’s wat ‘vervelen’ betekent. Els gaf een zo goed mogelijke definitie, waarop Amber uitriep: ‘Dat is precies wat ik de hele dag op school doe!’
De volledige column van Tessa Kieboom is te lezen in het winternummer van gifted@248.

Hoe framing het nóg ingewikkelder maakt voor ouders van hoogbegaafde kinderen
Curlingouders of curlingmaatschappij…?!
Met grote regelmaat worden ouders in de media maar ook in de maatschappij weggezet als veeleisend, overbezorgd, perfectionistisch, kritisch, onbekwaam, hulpbehoevend, onbegrensd, tot aan het niveau dat diverse zorginstanties – al dan niet ongevraagd – zich ermee gaan bemoeien. Dat dit consequenties heeft voor ouders van hoogbegaafde kinderen, een heel specifieke doelgroep met heel specifieke behoeftes die bovendien vaak buiten de reguliere kaders liggen, moge duidelijk zijn. En hoewel er nu meer aandacht is voor hoogbegaafdheid, zowel maatschappelijk als binnen het onderwijs, wordt het er met deze nadrukkelijke framing zeker niet makkelijker op.

Ouders die moeilijkheden proberen weg te poetsen voor hun kinderen, zijn er in veel gradaties. Zo heb je ouders die naar de rechter stappen omdat hun kind niet de gewenste rol in de eindmusical kreeg – te lezen in het NRC-artikel ‘Hoe overleeft een kind van curlingouders in de echte wereld’3 – of ouders die zich bemoeien met de sinterklaasloting in de klas, of die bij de rechter een IQ-onderzoek willen afdwingen omdat hun kind een vmbo-advies kreeg. In de eerste twee gevallen zal men snel oordelen dat dat ‘belachelijk’ is (nog even afgezien van wat zo’n stap voor het kind zelf betekent), en de meeste mensen zullen in het derde geval op dezelfde wijze oordelen. Maar bezien vanuit hoogbegaafdheid én omdat we (in al die gevallen) lang niet het hele verhaal kennen, zou je je kunnen afvragen of die gang naar de rechter niet ook terecht geweest zou kunnen zijn.

Lees het hele artikel geschreven door Suzanne van Haaften in het winternummer van gifted@248.

Versnellen, of toch niet? Een moeilijke vraag bij pientere kleuters
Om potentieel (hoog)begaafde kinderen (IQ van 130 of meer) vroegtijdig te herkennen werd lange tijd gekeken naar oudere kinderen op de basisschool. Gelukkig is er inmiddels ook aandacht voor jonge begaafde kinderen. Vroegtijdig signaleren kan de kans verkleinen op problemen in een latere levensfase.

In geval van (hoog)begaafdheid krijgen school en ouders te maken met een aantal vragen: versnellen of niet, op welke kleuterleeftijd is dat eventueel raadzaam en hoe onderbouw je die beslissing dan?
Het lastige is dat je nooit zeker weet of versnellen bij deze kleuters het gewenste resultaat zal opleveren en of het de beste keuze is voor het kind.

Margriet Schouten (integratief kinder- en jeugdtherapeute) beschrijft in het artikel een casus van ouders in hun zoektocht naar wat hun kleuterdochter nodig heeft om op school te kunnen zijn wie ze is. De ouders vermoeden dat hun dochter hoogbegaafd is. Ze zien thuis een totaal ander kind dan op school. Wat kunnen zij doen voor hun dochter?

 

Uiteraard ontbreken in dit nummer de kidspagina’s niet en zijn er nog veel meer interessante artikelen en columns.

Extra informatie

Ondertitel:

Magazine over (hoog)begaafde kinderen

Editie:

Winter 2019 / 2020

Formaat:

(A4 formaat) 21 cm breed en 29,7 cm hoog

Pagina's:

Totaal: 40 pagina's (36 pagina's in 4 pagina's omslag)

Afwerking:

Full colour in met 2 nietjes gebonden in de rug

Doelgroep:

Voor ouders en professionals die met hoogbegaafde kinderen werken

Inhoudsopgave

In het lentenummer 2019 van gifted@248, dat rond 21 maart 2019 zal verschijnen, komen weer uiteenlopende onderwerpen aan bod die te maken hebben met (hoog)begaafdheid.

Volledige inhoudsopgave

2 – Je kind helpen ontdekken wie hij is
6 – (Uitzonderlijk) hoogbegaafde uitvallers in het onderwijs
16 – Optimisme kun je leren!
18 – Column Rineke Derksen
19 – Gifted kids
29 – Column Tessa Kieboom
32 – Als je denkt te weten, stopt de verwondering
34 – Levenshoudingsgericht onderwijs in de klas
37 – Boekrecensies
38 – Slimme kleuters in hun kracht
40 – Hoogbegaafd, hooggevoelig en niet naar school willen…
44 – Met de hele klas een thema interessant maken

Andere suggesties…

Ik ben een kind, gelukkig en gevoelig hoogbegaafd

27.95

Dit boek is een samenvoeging van de boeken ‘Gelukkig hoogbegaafd’ en ‘Gevoelig hoogbegaafd’, aangevuld met een hoofdstuk over hoogbegaafde meisjes.

Gelukkig hoogbegaafd
In het boek Gelukkig hoogbegaafd, geeft de auteur handen en voeten aan de begeleiding van hoogbegaafde kinderen. De wijze waarop zij dat doet is gebaseerd op haar ervaring dat hoogbegaafde kinderen pas gaan leren en ontwikkelen, als ze gelukkig zijn. Daarvoor is een kennis en begrip van de levensbehoefte van hoogbegaafde kinderen nodig. Om haar visie te verduidelijken, gebruikt de auteur veel praktijkvoorbeelden en geeft ze tips die zowel thuis, op school als op de kinderopvang toepasbaar zijn. Dit boek is een handreiking aan iedereen die geïnteresseerd is in hoogbegaafde kinderen. Bovenal is het een ode aan de kinderen die de auteur de afgelopen jaren heeft mogen zien opbloeien in haar plusgroepen.

Gevoelig hoogbegaafd
Vaak ontstaan de vragen, twijfels en worstelingen van hoogbegaafde kinderen niet alleen vanuit een hoog IQ. Ze komen ook vanuit hun gevoeligheid, vanuit een verhoogd bewustzijn. Hoogbegaafde kinderen nemen meer waar. Alle intense ervaringen die hoogbegaafde kinderen en volwassenen iedere dag weer opdoen, hebben een plek nodig, moeten verwerkt worden. Hiervoor zijn vertrouwen en zelfrefl ectie nodig. Wanneer hoogbegaafde kinderen en volwassenen zichzelf beter leren begrijpen, krijgen ze meer grip op hun leven en kunnen ze een gelukkiger leven gaan leiden. Door middel van de praktijkverhalen in Gevoelig hoogbegaafd geeft de auteur meer inzicht in hoe volwassenen een betere begeleiding kunnen geven aan gevoelig hoogbegaafde kinderen. Om deze verhalen te ondersteunen, is gebruikgemaakt van de kennis van onderzoekers op het gebied van hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit.

Gifted@248 ZOMER 2018

9.25

Bestellingen worden verzonden na 5 juli 2018

Inhoud van Gifted@248 ZOMER 2018

In dit zomernummer komen weer uiteenlopende onderwerpen aan bod die te maken hebben met (hoog)begaafdheid.

Weg met je best doen!
Toen het jongetje van amper 6 jaar het lokaal van groep 3 binnenstapte, zag hij tafels, stoelen, kasten, boeken en schriften. Waar waren zijn plekjes gebleven? De hoekjes waarin je je eigen wereld kon creëren? Alle materialen waarmee je zo kon fantaseren? De ruimte? Zijn vertrouwde, intieme omgeving?

Op zijn eerste rapport stond een 6+ voor lezen, een 6- voor schrijven en een 6,5 voor rekenen. ‘Hij moet meer zijn best doen’, zei de juf tegen de ouders tijdens het tienminutengesprek. Aan het eind van het jaar, na zijn best te hebben gedaan, ging het jongetje over naar groep 4 met een 5 voor schrijven. Toch had hij zijn best gedaan. Zijn juf vond dat niet en meende dat hij veel beter kon. ‘Als je meer je best doet, zou je veel beter kunnen’, maar ze vertelde niet hoe hij zich kon verbeteren. Het jongetje hoorde deze boodschap van elke nieuwe juf of meester en zo leerde hij dat wat hij deed onvoldoende was voor zijn kunnen. Maar hij leerde niet wat dat dan wel was, zijn eigen kunnen, zijn mogelijkheden, zijn talenten. Lees dit interessante artikel geschreven door Jack Provily in de nieuwe Gifted@248.

Actief executief – Vaardigheden onontbeerlijk voor succes
Interview met Maureen Tinnemeier. Vaardigheden blijken een betere voorspeller van succes te zijn dan intelligentie. Maureen Tinnemeier gebruikt dat ook in de coaching. Zij coacht nu een jongen die daarmee worstelt. Zijn ouders plaatsen hem op een voetstuk omdat hij hoogbegaafd is, maar ondertussen blijft hij zitten. De rest van de familie doet het zo goed en hij voelt zich een beetje de mislukkeling. Hij zegt ook zelf: “Hoe kan dat nou, ik heb toch een goed stel hersens?” Maureen heeft hem via spellen laten ondervinden wat er bij hem soms misloopt. Dat heeft hem het inzicht gegeven dat dit veel te maken heeft met zijn vaardigheden.
Maureen gebruikt vaak de metafoor van het vogelhuisje. Je kan nog zo’n gaaf ontwerp en bouwpakket hebben, maar als je de juiste gereedschappen en handleiding mist, weet je niet hoe je het in elkaar moet timmeren en heb je een krakkemikkig vogelhuis als resultaat.’

Maaghonger, mondhonger en emotionele honger
Simone Lemstra schrijft over de vormen van honger bij hoogbegaafde kinderen.
‘Mam, mag ik wat eten?’ is een veelgehoorde vraag gedurende de dag. Het is van belang door te vragen om te achterhalen wat de werkelijke behoefte is. Er bestaan verschillende vormen van honger, en elke vorm vraagt weer een andere reactie. Zij legt de verschillen uit tussen maaghonger, mondhonger en emotionele honger.

Interview met sterrenkundige Vincent Icke, auteur van Reisbureau Einstein
Sterrenkundige Vincent Icke schreef een tot de verbeelding sprekend boek over buitenaardse buren. Dat lijkt science fiction, maar hij baseert alles op wetenschappelijk onderzoek. ‘De vraag is niet zozeer: is er leven buiten de Aarde? De vraag is meer: zijn er buitenaardse beschavingen met een maatschappelijk stelsel?

Gratis toegang – Dynamisch mini-festival over RUIMTE & HOOGBEGAAFDHEID
Vincent Icke treedt op zaterdag 30 juni 2018 tijdens Mapping Space editie #2 op in OBA Bijlmerplein in Amsterdam Zuid-Oost. Zie voor meer informatie www.wiredtocreate.org

Interview met Meester Mark
Meester Mark over het schrijven van zijn boeken: ‘Een leuke manier om feeling met het onderwijs te houden’. Erienne van der Veen sprak met Meester Mark, oftewel Mark van der Werf over zijn werk als schrijver en journalist.

Uiteraard ontbreken in dit nummer de kidspagina’s niet en de column van Tessa Kieboom en Rineke Derksen.

Mijn hoogbegaafde puber

20.95

Je hoogbegaafde puber begeleiden: hoe doe je dat?
In dit boek vol persoonlijke verhalen zijn pubers, ouders, leerkrachten en onderzoekers het eens over wat daarvoor nodig is: loslaten en goed contact houden.

Tegenstrijdig?
Hoogbegaafde jongeren nemen veel zaken waar. Er is zo veel onlogisch, zo slecht geregeld in de wereld, er is zo veel onrecht en ellende, wie gaat er nu eens iets óplossen?! Daarbij komen grote denkprocessen op gang, waarbij soms alle energie uit het lichaam verdwijnt. Dit kan leiden tot ongemotiveerd gedrag, althans in de ogen van ouders en leerkrachten. In ernstige gevallen kunnen er zelfs depressies of hevige ruzies ontstaan.

Dit boek geeft antwoord op vragen als:
– Waarom doet mijn hoogbegaafde puber zo sloom/brutaal/chaotisch?
– Hoe weet ik wat er omgaat in mijn hoogbegaafde puber?
– Waarom hebben sommige hoogbegaafden juist een prima puberteit?
– Hoe bereiken wij samen een leefbare puberteit?

Lees inspirerende, openhartige verhalen over twijfels en oplossingen, doe ideeën op en beleef vol vertrouwen deze bijzondere fase in het leven van jouw hoogbegaafde puber.

Wat is jouw talent?

39.95
  • Bestseller en reeds uitgegeven in Australie, Verenigde Staten, Canada, Turkije en India (binnenkort ook in Duitsland).
  • Een boek voor jonge (hoog)begaafde kinderen en hun ouders.
  • 136 pagina’s full-colour in hardcover
  • Complete serie van vijf boekjes nu in één band (Per stuk zou zijn € 15,95 is in totaal
    € 79,75 – nu compleet in band
    voor slechts € 39,95).
  • Inclusief vragen, activiteiten en onderzoeken na elk hoofdstuk.

Internationale besteller

Dit prachtig geïllustreerde prentenboek bevat vijf verhalen die de ontwikkeling van de eigen, unieke talenten van kinderen stimuleren, waardoor ze hun sterke punten leren waarderen in plaats van dat ze zich op hun zwakke punten richten.
Na elk verhaal volgen een aantal pagina’s met activiteiten en vragen voor het kind, evenals een aantal pagina’s voor ouders en/of leerkrachten met informatie over het betreffende onderwerp en tips voor waar ze met het kind over kunnen praten.
Wat is jouw talent? helpt kinderen om een positief zelfbeeld te krijgen en zichzelf te accepteren zoals ze zijn.

Chelsea krijgt energie van creativiteit, ze heeft een levendige fantasie en veel ideeën. Ze denkt dat anderen dat ook hebben, maar die kunnen haar denksprongen niet altijd volgen.

Chadwick is goed in atletiek en denkt dat vriendschap is gebaseerd op samen dezelfde dingen doen, dus zwakt hij zijn talenten af om vriendjes met Tiger te kunnen zijn.

Christina is creatief begaafd en heeft aanleg voor kunst. Ze is zo bezig met perfect willen zijn, dat ze pas op het laatste moment ziet hoe ze mislukking in succes kan veranderen.

Chevron heeft zo veel plezier in leren, dat hij zijn ontdekkingen graag wil delen met zijn vriendjes. Hij gebruikt zijn probleemoplossende vaardigheden om samen veel lol te maken.

Charlotte is emotioneel begaafd en kan zich gemakkelijk in anderen verplaatsen. Ze raakt snel van streek als ze onrechtvaardigheid bespeurt. Soms wil ze haar talent ‘retour afzender’ sturen.

Abonnement Gifted@248

36.00

Bestellingen tot 16 december 2019 gaan in per december 2019. U ontvangt dan het eerste nummer rond 21 december 2019. Bestellingen vanaf 16 december 2019 tot 17 maart 2020 gaan in per maart 2020. U ontvangt dan het eerste nummer rond 21 maart 2020.

Voorwaarden
Zonder wederopzegging worden abonnementen na de eerste abonnementsperiode omgezet in een abonnement voor onbepaalde tijd. Hierna maandelijks opzegbaar.
Na het eerste jaar is het abonnement maandelijks opzegbaar. Het opzeggen kan alleen via administratie@248media.nl
Inning van het abonnementsgeld is per jaar en u ontvangt over de e-mail een factuur. Verhuizen of nieuw mailadres? Vergeet niet om dit tijdig aan ons door te geven via administratie@248media.nl.

Magazine over (hoog)begaafde kinderen

    • Het magazine Gifted@248 gaat over kinderen die nieuwsgierig, creatief, vindingrijk, gedreven, oplettend en gevoelig zijn, oftewel: over (hoog)begaafde kinderen. Dat zijn niet altijd de snel en makkelijk lerende kinderen die op school uitmuntende cijfers halen. Gifted@248 wil vooral ook die kinderen onder de aandacht brengen die begeleiding nodig hebben bij het in de wereld zetten van hun begaafdheid, intensiteit en creativiteit, zodat ook zij voldoende uitdaging ervaren en onderpresteren vermeden wordt.