Gifted WINTER 2018/2019

9.50

Verschijnt in de eerste week van januari 2019

Inhoud Gifted@248 WINTER 2018 / 2019

Passie voor hoogbegaafde volwassenen

In het vorige nummer kwam Dick van Hennik aan het woord in de serie over mensen die hun sporen hebben verdiend in het op de kaart zetten van hoogbegaafdheid en die bijdragen aan het herkennen, erkennen en stimuleren van talenten. Elke geïnterviewde mag iemand anders nomineren voor het volgende nummer.

Dick nomineerde Noks Nauta omdat hij het formidabel vindt wat zij allemaal oppakt om volwassen hoogbegaafden te ondersteunen. Volgens hem is zij een niet meer weg te denken factor in de wereld van de hoogbegaafdheid en verdient zij aandacht voor haar baanbrekende werk. Hoe is dat allemaal ooit begonnen? Waar komt haar passie voor hoogbegaafde volwassenen vandaan? Lees het interview met Noks Nauta in het winternummer van gifted@248.

Hoogbegaafd, hooggevoelig en niet naar school willen…
Het komt regelmatig voor… ouders die wanhopig zijn als hun hoogbegaafde kind niet meer naar school wil. Er wordt van alles aan gedaan om deze weerstand op te heffen: bijlessen, schoolwisselingen, huiswerkinstituten en therapeuten/psychologen. De weerstand om naar school te gaan kan zich openbaren op de basisschool, maar komt ook voor op de middelbare school. Dit verzet wordt mede versterkt doordat er sprake is van de combinatie puber en hoogbegaafdheid en soms ook hooggevoeligheid. Lees meer over dit interessante onderwerp in dit winternummer.

Een plek om even bij te komen
Feniks Talent, bekend van het dropout-centrum in Utrecht voor jongeren vanaf 12 jaar, opende op 3 september 2018 een nieuwe vestiging voor de opvang van begaafde uitvallers en thuiszitters van 6 tot 12 jaar. Deze voorziening hebben de oprichters Feniks Talent Junior genoemd. Arjan van Dijk is directeur van Feniks Talent en hij heeft met hulp van het samenwerkingsverband De Eem en de gemeente Amersfoort dit nieuwe centrum opgericht. Judith Fonteijn sprak hem en een aantal begeleiders over deze nieuwe voorziening.

Uiteraard ontbreken in dit nummer de kidspagina’s niet en de column van Tessa Kieboom en Rineke Derksen.

Beschrijving

Gifted@248

In het winternummer van gifted@248, dat deze maand zal verschijnen, komen weer uiteenlopende onderwerpen aan bod die te maken hebben met (hoog)begaafdheid.

Passie voor hoogbegaafde volwassenen
In het vorige nummer kwam Dick van Hennik aan het woord in de serie over mensen die hun sporen hebben verdiend in het op de kaart zetten van hoogbegaafdheid en die bijdragen aan het herkennen, erkennen en stimuleren van talenten. Elke geïnterviewde mag iemand anders nomineren voor het volgende nummer.
Dick nomineerde Noks Nauta omdat hij het formidabel vindt wat zij allemaal oppakt om volwassen hoogbegaafden te ondersteunen. Volgens hem is zij een niet meer weg te denken factor in de wereld van de hoogbegaafdheid en verdient zij aandacht voor haar baanbrekende werk. Hoe is dat allemaal ooit begonnen? Waar komt haar passie voor hoogbegaafde volwassenen vandaan? Lees het interview met Noks Nauta in het winternummer van gifted@248.

Hoogbegaafd, hooggevoelig en niet naar school willen…
Het komt regelmatig voor… ouders die wanhopig zijn als hun hoogbegaafde kind niet meer naar school wil. Er wordt van alles aan gedaan om deze weerstand op te heffen: bijlessen, schoolwisselingen, huiswerkinstituten en therapeuten/psychologen. De weerstand om naar school te gaan kan zich openbaren op de basisschool, maar komt ook voor op de middelbare school. Dit verzet wordt mede versterkt doordat er sprake is van de combinatie puber en hoogbegaafdheid en soms ook hooggevoeligheid. Lees meer over dit interessante onderwerp in dit winternummer.

Een plek om even bij te komen
Feniks Talent, bekend van het dropout-centrum in Utrecht voor jongeren vanaf 12 jaar, opende op 3 september 2018 een nieuwe vestiging voor de opvang van begaafde uitvallers en thuiszitters van 6 tot 12 jaar. Deze voorziening hebben de oprichters Feniks Talent Junior genoemd. Arjan van Dijk is directeur van Feniks Talent en hij heeft met hulp van het samenwerkingsverband De Eem en de gemeente Amersfoort dit nieuwe centrum opgericht. Judith Fonteijn sprak hem en een aantal begeleiders over deze nieuwe voorziening.

Uiteraard ontbreken in dit nummer de kidspagina’s niet en de column van Tessa Kieboom en Rineke Derksen.

Inhoudsopgave

Inhoud Gifted@248 WINTER 2018 / 2019

2 ‘Je hoogbegaafde kant wil uitdaging, je hoogsensitieve kant wil niet opvallen’
6 Passie voor hoogbegaafde volwassenen
10 Zijn alle hoogbegaafde kinderen hoogsensitief?
12 Een plek om even bij te komen
15 Column Tessa Kieboom
16 Everybody happy?
19 Gifted kids
30 Hoogbegaafd, hooggevoelig en niet naar school willen…
36 Leer hoogbegaafde kinderen zelf te sturen!
40 ‘Ze willen wel dingen kúnnen, maar het niet léren’

Andere suggesties…

Hartstikke hoogbegaafd!

22.95

Hartstikke Hoogbegaafd! is een positief boek, waarin moeder en dochter hun (wetenschappelijke) kennis en ervaringen delen met hoogbegaafde kinderen en hun ouders. De teksten zijn toegankelijk geschreven van ouder tot ouder en van kind tot kind en doorspekt met herkenbare voorbeelden. Dit boek daagt daarom uit om samen de belangrijkste thema’s rond hoogbegaafdheid te verkennen.

Wat we graag willen bereiken? Dat ouders ‘hoogbegaafde’ opvoeders worden, met gelukkige kinderen die het beste uit hun bijzondere talenten halen.

Want: hartstikke hoogbegaafd is hartstikke leuk!

Mijn hoogbegaafde puber

20.95

Je hoogbegaafde puber begeleiden: hoe doe je dat?
In dit boek vol persoonlijke verhalen zijn pubers, ouders, leerkrachten en onderzoekers het eens over wat daarvoor nodig is: loslaten en goed contact houden.

Tegenstrijdig?
Hoogbegaafde jongeren nemen veel zaken waar. Er is zo veel onlogisch, zo slecht geregeld in de wereld, er is zo veel onrecht en ellende, wie gaat er nu eens iets óplossen?! Daarbij komen grote denkprocessen op gang, waarbij soms alle energie uit het lichaam verdwijnt. Dit kan leiden tot ongemotiveerd gedrag, althans in de ogen van ouders en leerkrachten. In ernstige gevallen kunnen er zelfs depressies of hevige ruzies ontstaan.

Dit boek geeft antwoord op vragen als:
– Waarom doet mijn hoogbegaafde puber zo sloom/brutaal/chaotisch?
– Hoe weet ik wat er omgaat in mijn hoogbegaafde puber?
– Waarom hebben sommige hoogbegaafden juist een prima puberteit?
– Hoe bereiken wij samen een leefbare puberteit?

Lees inspirerende, openhartige verhalen over twijfels en oplossingen, doe ideeën op en beleef vol vertrouwen deze bijzondere fase in het leven van jouw hoogbegaafde puber.

Ik ben een kind, gelukkig en gevoelig hoogbegaafd

27.95

Dit boek is een samenvoeging van de boeken ‘Gelukkig hoogbegaafd’ en ‘Gevoelig hoogbegaafd’, aangevuld met een hoofdstuk over hoogbegaafde meisjes.

Gelukkig hoogbegaafd
In het boek Gelukkig hoogbegaafd, geeft de auteur handen en voeten aan de begeleiding van hoogbegaafde kinderen. De wijze waarop zij dat doet is gebaseerd op haar ervaring dat hoogbegaafde kinderen pas gaan leren en ontwikkelen, als ze gelukkig zijn. Daarvoor is een kennis en begrip van de levensbehoefte van hoogbegaafde kinderen nodig. Om haar visie te verduidelijken, gebruikt de auteur veel praktijkvoorbeelden en geeft ze tips die zowel thuis, op school als op de kinderopvang toepasbaar zijn. Dit boek is een handreiking aan iedereen die geïnteresseerd is in hoogbegaafde kinderen. Bovenal is het een ode aan de kinderen die de auteur de afgelopen jaren heeft mogen zien opbloeien in haar plusgroepen.

Gevoelig hoogbegaafd
Vaak ontstaan de vragen, twijfels en worstelingen van hoogbegaafde kinderen niet alleen vanuit een hoog IQ. Ze komen ook vanuit hun gevoeligheid, vanuit een verhoogd bewustzijn. Hoogbegaafde kinderen nemen meer waar. Alle intense ervaringen die hoogbegaafde kinderen en volwassenen iedere dag weer opdoen, hebben een plek nodig, moeten verwerkt worden. Hiervoor zijn vertrouwen en zelfrefl ectie nodig. Wanneer hoogbegaafde kinderen en volwassenen zichzelf beter leren begrijpen, krijgen ze meer grip op hun leven en kunnen ze een gelukkiger leven gaan leiden. Door middel van de praktijkverhalen in Gevoelig hoogbegaafd geeft de auteur meer inzicht in hoe volwassenen een betere begeleiding kunnen geven aan gevoelig hoogbegaafde kinderen. Om deze verhalen te ondersteunen, is gebruikgemaakt van de kennis van onderzoekers op het gebied van hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit.

Gifted@248 ZOMER 2018

9.25

Bestellingen worden verzonden na 5 juli 2018

Inhoud van Gifted@248 ZOMER 2018

In dit zomernummer komen weer uiteenlopende onderwerpen aan bod die te maken hebben met (hoog)begaafdheid.

Weg met je best doen!
Toen het jongetje van amper 6 jaar het lokaal van groep 3 binnenstapte, zag hij tafels, stoelen, kasten, boeken en schriften. Waar waren zijn plekjes gebleven? De hoekjes waarin je je eigen wereld kon creëren? Alle materialen waarmee je zo kon fantaseren? De ruimte? Zijn vertrouwde, intieme omgeving?

Op zijn eerste rapport stond een 6+ voor lezen, een 6- voor schrijven en een 6,5 voor rekenen. ‘Hij moet meer zijn best doen’, zei de juf tegen de ouders tijdens het tienminutengesprek. Aan het eind van het jaar, na zijn best te hebben gedaan, ging het jongetje over naar groep 4 met een 5 voor schrijven. Toch had hij zijn best gedaan. Zijn juf vond dat niet en meende dat hij veel beter kon. ‘Als je meer je best doet, zou je veel beter kunnen’, maar ze vertelde niet hoe hij zich kon verbeteren. Het jongetje hoorde deze boodschap van elke nieuwe juf of meester en zo leerde hij dat wat hij deed onvoldoende was voor zijn kunnen. Maar hij leerde niet wat dat dan wel was, zijn eigen kunnen, zijn mogelijkheden, zijn talenten. Lees dit interessante artikel geschreven door Jack Provily in de nieuwe Gifted@248.

Actief executief – Vaardigheden onontbeerlijk voor succes
Interview met Maureen Tinnemeier. Vaardigheden blijken een betere voorspeller van succes te zijn dan intelligentie. Maureen Tinnemeier gebruikt dat ook in de coaching. Zij coacht nu een jongen die daarmee worstelt. Zijn ouders plaatsen hem op een voetstuk omdat hij hoogbegaafd is, maar ondertussen blijft hij zitten. De rest van de familie doet het zo goed en hij voelt zich een beetje de mislukkeling. Hij zegt ook zelf: “Hoe kan dat nou, ik heb toch een goed stel hersens?” Maureen heeft hem via spellen laten ondervinden wat er bij hem soms misloopt. Dat heeft hem het inzicht gegeven dat dit veel te maken heeft met zijn vaardigheden.
Maureen gebruikt vaak de metafoor van het vogelhuisje. Je kan nog zo’n gaaf ontwerp en bouwpakket hebben, maar als je de juiste gereedschappen en handleiding mist, weet je niet hoe je het in elkaar moet timmeren en heb je een krakkemikkig vogelhuis als resultaat.’

Maaghonger, mondhonger en emotionele honger
Simone Lemstra schrijft over de vormen van honger bij hoogbegaafde kinderen.
‘Mam, mag ik wat eten?’ is een veelgehoorde vraag gedurende de dag. Het is van belang door te vragen om te achterhalen wat de werkelijke behoefte is. Er bestaan verschillende vormen van honger, en elke vorm vraagt weer een andere reactie. Zij legt de verschillen uit tussen maaghonger, mondhonger en emotionele honger.

Interview met sterrenkundige Vincent Icke, auteur van Reisbureau Einstein
Sterrenkundige Vincent Icke schreef een tot de verbeelding sprekend boek over buitenaardse buren. Dat lijkt science fiction, maar hij baseert alles op wetenschappelijk onderzoek. ‘De vraag is niet zozeer: is er leven buiten de Aarde? De vraag is meer: zijn er buitenaardse beschavingen met een maatschappelijk stelsel?

Gratis toegang – Dynamisch mini-festival over RUIMTE & HOOGBEGAAFDHEID
Vincent Icke treedt op zaterdag 30 juni 2018 tijdens Mapping Space editie #2 op in OBA Bijlmerplein in Amsterdam Zuid-Oost. Zie voor meer informatie www.wiredtocreate.org

Interview met Meester Mark
Meester Mark over het schrijven van zijn boeken: ‘Een leuke manier om feeling met het onderwijs te houden’. Erienne van der Veen sprak met Meester Mark, oftewel Mark van der Werf over zijn werk als schrijver en journalist.

Uiteraard ontbreken in dit nummer de kidspagina’s niet en de column van Tessa Kieboom en Rineke Derksen.

Abonnement Gifted@248

36.00

Bestellingen tot 23 december 2018 gaan in per december 2018. U ontvangt dan het eerste nummer begin januari 2019 .Bestellingen vanaf 23 december 2019 tot 23 maart 2019 gaan in per maart 2019. U ontvangt dan het eerste nummer eind maart 2019.

Magazine over (hoog)begaafde kinderen

    • Het magazine Gifted@248 gaat over kinderen die nieuwsgierig, creatief, vindingrijk, gedreven, oplettend en gevoelig zijn, oftewel: over (hoog)begaafde kinderen. Dat zijn niet altijd de snel en makkelijk lerende kinderen die op school uitmuntende cijfers halen. Gifted@248 wil vooral ook die kinderen onder de aandacht brengen die begeleiding nodig hebben bij het in de wereld zetten van hun begaafdheid, intensiteit en creativiteit, zodat ook zij voldoende uitdaging ervaren en onderpresteren vermeden wordt.

Neem nu een abonnement op het magazine Gifted@248 en ontvang (binnen Nederland) 4 nummers voor slechts 36,00 euro inclusief  btw. Voor overige landen is de prijs op aanvraag via administratie@248media.nl.

Zonder wederopzegging worden abonnementen na de eerste abonnementsperiode omgezet in een abonnement voor onbepaalde tijd.
Voor het beëindigen van een abonnement geldt een opzegtermijn van een maand vóór afloop van de abonnementsperiode.
Inning van het abonnementsgeld is per jaar.