Resultaat 13–24 van de 40 resultaten wordt getoond

Uitverkocht

Gifted@248 LENTE 2018

9.25

Inhoud van Gifted@248 LENTE 2018

Blijf vertrouwen hebben in je kind!
Leonieke Boogaard sprak met Elizabeth, de moeder van Kamil (9), over de gebeurtenissen die ertoe hebben geleid dat haar hoogbegaafde zoon op het speciaal onderwijs is terechtgekomen. Hoe hij op school is veranderd van een zelfstandige, ondernemende, leergierige peuter naar een kind dat een grote aversie tegen formeel leren heeft ontwikkeld.

Voice Dialogue: óók een mooie tool bij het werken met hoogbegaafde kinderen
Voice Dialogue is een methode om in gesprek te gaan met onze innerlijke stemmen, ook wel subpersonen genoemd. Ieder mens heeft diverse subpersonen in zich. Deze kunnen regelmatig met elkaar in discussie raken, of zelfs met elkaar in conflict zijn.

Volgt het kind onderwijs of volgt onderwijs het kind?
Jack Provily zit vanaf zijn vierde jaar op school. De eerste achttien jaar als leerling, daarna zo’n twintig jaar als leerkracht, vervolgens tien jaar in de leiding van een school en nu al weer ongeveer tien jaar als trainer, begeleider of in een interimpositie. Maar welke rol hij ook speelde, zijn verwondering is gebleven. Verwondering over hoe men denkt over het nut van school, van onderwijs.

Hoogsensitiviteit 2.0 en de effecten daarvan op kinderen en opvoeding
Gerarda van der Veen (specialist hooggevoeligheid) schrijft dat de Informatie over hoogsensitiviteit momenteel anders is dan vijftien jaar geleden. We kunnen terecht spreken van een ‘tweede golf’, een hoogsensitiviteit 2.0. Waarin verschilt die tweede golf van de eerste? En wat betekent dat voor ouders, kinderen en opvoeding? Uiteraard ontbreken in dit nummer de kidspagina’s niet en zijn er nog veel meer interessante artikelen en de twee columns van Tessa Kieboom en Rineke Derksen.

Column van Prof. dr. Tessa Kieboom
Uitstijgen boven ‘de norm’

Column van Rineke Derksen
De Wolkswagen van Tuur

Zo kan het ook. Begeleiding van snelle kleuters in de kleuterklas
Artikel door Marian Habermehl en Lilian van der Poel

Uitverkocht
Uitverkocht

Gifted@248 ZOMER 2018

9.25

Bestellingen worden verzonden na 5 juli 2018

Inhoud van Gifted@248 ZOMER 2018

In dit zomernummer komen weer uiteenlopende onderwerpen aan bod die te maken hebben met (hoog)begaafdheid.

Weg met je best doen!
Toen het jongetje van amper 6 jaar het lokaal van groep 3 binnenstapte, zag hij tafels, stoelen, kasten, boeken en schriften. Waar waren zijn plekjes gebleven? De hoekjes waarin je je eigen wereld kon creëren? Alle materialen waarmee je zo kon fantaseren? De ruimte? Zijn vertrouwde, intieme omgeving?

Op zijn eerste rapport stond een 6+ voor lezen, een 6- voor schrijven en een 6,5 voor rekenen. ‘Hij moet meer zijn best doen’, zei de juf tegen de ouders tijdens het tienminutengesprek. Aan het eind van het jaar, na zijn best te hebben gedaan, ging het jongetje over naar groep 4 met een 5 voor schrijven. Toch had hij zijn best gedaan. Zijn juf vond dat niet en meende dat hij veel beter kon. ‘Als je meer je best doet, zou je veel beter kunnen’, maar ze vertelde niet hoe hij zich kon verbeteren. Het jongetje hoorde deze boodschap van elke nieuwe juf of meester en zo leerde hij dat wat hij deed onvoldoende was voor zijn kunnen. Maar hij leerde niet wat dat dan wel was, zijn eigen kunnen, zijn mogelijkheden, zijn talenten. Lees dit interessante artikel geschreven door Jack Provily in de nieuwe Gifted@248.

Actief executief – Vaardigheden onontbeerlijk voor succes
Interview met Maureen Tinnemeier. Vaardigheden blijken een betere voorspeller van succes te zijn dan intelligentie. Maureen Tinnemeier gebruikt dat ook in de coaching. Zij coacht nu een jongen die daarmee worstelt. Zijn ouders plaatsen hem op een voetstuk omdat hij hoogbegaafd is, maar ondertussen blijft hij zitten. De rest van de familie doet het zo goed en hij voelt zich een beetje de mislukkeling. Hij zegt ook zelf: “Hoe kan dat nou, ik heb toch een goed stel hersens?” Maureen heeft hem via spellen laten ondervinden wat er bij hem soms misloopt. Dat heeft hem het inzicht gegeven dat dit veel te maken heeft met zijn vaardigheden.
Maureen gebruikt vaak de metafoor van het vogelhuisje. Je kan nog zo’n gaaf ontwerp en bouwpakket hebben, maar als je de juiste gereedschappen en handleiding mist, weet je niet hoe je het in elkaar moet timmeren en heb je een krakkemikkig vogelhuis als resultaat.’

Maaghonger, mondhonger en emotionele honger
Simone Lemstra schrijft over de vormen van honger bij hoogbegaafde kinderen.
‘Mam, mag ik wat eten?’ is een veelgehoorde vraag gedurende de dag. Het is van belang door te vragen om te achterhalen wat de werkelijke behoefte is. Er bestaan verschillende vormen van honger, en elke vorm vraagt weer een andere reactie. Zij legt de verschillen uit tussen maaghonger, mondhonger en emotionele honger.

Interview met sterrenkundige Vincent Icke, auteur van Reisbureau Einstein
Sterrenkundige Vincent Icke schreef een tot de verbeelding sprekend boek over buitenaardse buren. Dat lijkt science fiction, maar hij baseert alles op wetenschappelijk onderzoek. ‘De vraag is niet zozeer: is er leven buiten de Aarde? De vraag is meer: zijn er buitenaardse beschavingen met een maatschappelijk stelsel?

Gratis toegang – Dynamisch mini-festival over RUIMTE & HOOGBEGAAFDHEID
Vincent Icke treedt op zaterdag 30 juni 2018 tijdens Mapping Space editie #2 op in OBA Bijlmerplein in Amsterdam Zuid-Oost. Zie voor meer informatie www.wiredtocreate.org

Interview met Meester Mark
Meester Mark over het schrijven van zijn boeken: ‘Een leuke manier om feeling met het onderwijs te houden’. Erienne van der Veen sprak met Meester Mark, oftewel Mark van der Werf over zijn werk als schrijver en journalist.

Uiteraard ontbreken in dit nummer de kidspagina’s niet en de column van Tessa Kieboom en Rineke Derksen.

Uitverkocht
Uitverkocht

Hartstikke hoogbegaafd!

22.95

Hartstikke Hoogbegaafd! is een positief boek, waarin moeder en dochter hun (wetenschappelijke) kennis en ervaringen delen met hoogbegaafde kinderen en hun ouders. De teksten zijn toegankelijk geschreven van ouder tot ouder en van kind tot kind en doorspekt met herkenbare voorbeelden. Dit boek daagt daarom uit om samen de belangrijkste thema’s rond hoogbegaafdheid te verkennen.

Wat we graag willen bereiken? Dat ouders ‘hoogbegaafde’ opvoeders worden, met gelukkige kinderen die het beste uit hun bijzondere talenten halen.

Want: hartstikke hoogbegaafd is hartstikke leuk!

Uitverkocht

Het hoogstimulatieve kind

19.95

Het hoogstimulatieve kind : Hoe ga je om met kinderen die gevoeligheid combineren met druk en emotioneel intens gedrag
Hooggevoeligheid kan samengaan met druk en emotioneel intens gedrag. Het kind is gevoelig, hulpvaardig, sociaal en spontaan, maar kan ook moeilijk te corrigeren zijn. Hij lijkt niet te willen luisteren en reageert met boze buien. Op school heeft hij moeite met concentreren, met stil zitten en verstoort hij nogal eens de les.
Ouders hebben vaak al van alles geprobeerd, maar hun kind blijft ‘de baas spelen’ in huis, zo leggen ze uit. Hij wil gewoon niet luisteren, is de gedachte, of: hij heeft een (te) sterke wil. Om je kwaliteiten vorm te geven gaat het echter niet om de wil, maar om vaardigheden. Een druk-gevoelig kind (in dit boek ‘hoogstimulatief’ genoemd) snapt best hoe hij zich moet gedragen en wil daar ook graag aan voldoen, maar hij beschikt niet over de vaardigheden om dat te realiseren.
Vaardigheden zijn te oefenen, daarom biedt dit boek een stappenplan voor ouders om hun kind te leren met lastige situaties om te gaan. Zodat ongewenst gedrag vermindert en de kwaliteiten van hooggevoeligheid beter tot hun recht komen.

Een boek vol tips voor ouders om hun druk-gevoelige kind te begrijpen en te begeleiden; en voor iedereen die meer wil weten over de drukke variant van hooggevoeligheid.

Het perfecte kind

19.95

Wat hebben kinderen in deze tijd en prestatiemaatschappij nodig om gelukkig te zijn?

We leven in een prestatiemaatschappij. De druk die zowel ouders als kinderen ervaren, is groot. Door deze prestatiedruk, de hoge verwachtingen en de daarmee gepaard gaande stress en (faal)angst haken kinderen en jongeren vroegtijdig af en komen ze nauwelijks tot bloei. Dat is een zorgelijke ontwikkeling. Wat is er nodig om die ontwikkeling te keren? In het onderwijs, in de maatschappij of juist in onszelf? Wat hebben kinderen in deze tijd nodig om op te kunnen groeien tot veerkrachtige, zelfverantwoordelijke en gelukkige mensen?

We bevinden ons op een kantelpunt naar een nieuw tijdperk. Er dient zich een nieuwe bewustzijnsfase aan, een nieuw wereldbeeld waarin innerlijke en collectieve ontplooiing van mensen centraal komen te staan. Dat vraagt om andere benaderingen en andere oplossingen, ook in het opvoeden van kinderen.

Het perfecte kind is een hoopgevend, inzichtgevend, maar ook praktisch boek, dat ouders en (mede)opvoeders kan inspireren kinderen en zichzelf te geven wat ze in deze tijd het meeste nodig hebben. Het is te zien als een vorm van positieve psycho-educatie en biedt handvatten voor ontwikkeling.

Homeopathie voor kinderen

9.95

Een verhelderende kijk op een milde holistische geneeswijze. Met veel praktijkverhalen.

Een informatief boek met veel interessante eyeopeners over de homeopathische geneeskunde.  Vol met verrijkende kennis, praktijkverhalen, informatie over vaccineren en de mogelijke gevolgen hiervan.Klachten als eczeem, slaapproblemen, gedragsproblemen en belemmeringen rondom ADHD, hoogbegaafdheid en hooggevoeligheid – het komt allemaal voorbij.

Door dit boek te lezen ga je begrijpen dat homeopathie niet zweverig is, maar wellicht de geneeskunde van de 21e eeuw is.

Hooggevoeligheid speel- en coachingskaarten

19.95

Doe meer met hooggevoeligheid! Met deze set Hooggevoeligheid speel- en coachingskaarten help je kinderen begrijpen wat het betekent om hooggevoelig te zijn.

Kinderen krijgen inzicht in de onzekere maar vooral ook de krachtige aspecten van deze karaktereigenschap. Uniek aan deze set kaarten is dat je zelf je werkvorm kiest: gebruik de kaarten als spel of zet ze in als hulpmiddel bij begeleiding en coaching.

Ik ben een kind, gelukkig en gevoelig hoogbegaafd

27.95

Dit boek is een samenvoeging van de boeken ‘Gelukkig hoogbegaafd’ en ‘Gevoelig hoogbegaafd’, aangevuld met een hoofdstuk over hoogbegaafde meisjes.

Gelukkig hoogbegaafd
In het boek Gelukkig hoogbegaafd, geeft de auteur handen en voeten aan de begeleiding van hoogbegaafde kinderen. De wijze waarop zij dat doet is gebaseerd op haar ervaring dat hoogbegaafde kinderen pas gaan leren en ontwikkelen, als ze gelukkig zijn. Daarvoor is een kennis en begrip van de levensbehoefte van hoogbegaafde kinderen nodig. Om haar visie te verduidelijken, gebruikt de auteur veel praktijkvoorbeelden en geeft ze tips die zowel thuis, op school als op de kinderopvang toepasbaar zijn. Dit boek is een handreiking aan iedereen die geïnteresseerd is in hoogbegaafde kinderen. Bovenal is het een ode aan de kinderen die de auteur de afgelopen jaren heeft mogen zien opbloeien in haar plusgroepen.

Gevoelig hoogbegaafd
Vaak ontstaan de vragen, twijfels en worstelingen van hoogbegaafde kinderen niet alleen vanuit een hoog IQ. Ze komen ook vanuit hun gevoeligheid, vanuit een verhoogd bewustzijn. Hoogbegaafde kinderen nemen meer waar. Alle intense ervaringen die hoogbegaafde kinderen en volwassenen iedere dag weer opdoen, hebben een plek nodig, moeten verwerkt worden. Hiervoor zijn vertrouwen en zelfrefl ectie nodig. Wanneer hoogbegaafde kinderen en volwassenen zichzelf beter leren begrijpen, krijgen ze meer grip op hun leven en kunnen ze een gelukkiger leven gaan leiden. Door middel van de praktijkverhalen in Gevoelig hoogbegaafd geeft de auteur meer inzicht in hoe volwassenen een betere begeleiding kunnen geven aan gevoelig hoogbegaafde kinderen. Om deze verhalen te ondersteunen, is gebruikgemaakt van de kennis van onderzoekers op het gebied van hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit.

Inspiratieboek voor leuker en makkelijker opvoeden

20.95

Kinderpsycholoog Tischa Neve laat in dit opvoedboek zien en ervaren hoe je met samenwerken en vanuit contact en verbinding met je kind lastige situaties kunt voorkomen en kunt oplossen. Hoe je je eigen emoties onder controle leert houden en die van je kind. Tischa Neve leer je hoe je zelf aan de slag kunt met dingen die je graag anders wilt. Hoe je van een time-out een veel fijnere time-in kunt maken, hoe je kunt opvoeden zonder straffen en belonen en waarom dat jou en je kind veel oplevert. Dit boek brengt nog meer gezelligheid, rust en plezier in huis!

Uitverkocht

Kinderwijz 2 nummers + HSP coachingskaarten

21.50

Bestellingen worden verzonden na 2 oktober 2018

U ontvangt 2 nummers van het tijdschrift Kinderwijz
(zomernummer 2018 en het herfstnummer 2018) en
gratis de Hooggevoeligheid speel- en coachingskaarten t.w.v. € 18,95

Doe meer met hooggevoeligheid! Met deze set Hooggevoeligheid speel- en coachingskaarten help je kinderen begrijpen wat het betekent om hooggevoelig te zijn.

Kinderen krijgen inzicht in de onzekere maar vooral ook de krachtige aspecten van deze karaktereigenschap. Uniek aan deze set kaarten is dat je zelf je werkvorm kiest: gebruik de kaarten als spel of zet ze in als hulpmiddel bij begeleiding en coaching.

Het zomernummer van Kinderwijz met als thema Pubers
Het herfstnummer van Kinderwijz met als thema Mindset

Dit product is geen abonnement

Uitverkocht
Uitverkocht

Kinderwijz 3 nummers + HSP kaarten

29.00

Bestellingen worden verzonden na 5 juli 2018
U ontvangt 3 nummers (lentenummer 2018, zomernummer 2018 en het herfstnummer 2018)

U ontvangt 2 nummers van het tijdschrift Kinderwijz
(zomernummer 2018 en het herfstnummer 2018) en
gratis de Hooggevoeligheid speel- en coachingskaarten

Doe meer met hooggevoeligheid! Met deze set Hooggevoeligheid speel- en coachingskaarten help je kinderen begrijpen wat het betekent om hooggevoelig te zijn.

Kinderen krijgen inzicht in de onzekere maar vooral ook de krachtige aspecten van deze karaktereigenschap. Uniek aan deze set kaarten is dat je zelf je werkvorm kiest: gebruik de kaarten als spel of zet ze in als hulpmiddel bij begeleiding en coaching.

Het lentenummer van Kinderwijz met als thema … verschijnt rond 21 maart 2018
Het zomernummer van Kinderwijz met als thema Pubers verschijnt rond 21 juni 2018
Het herfstnummer van Kinderwijz met als thema Mindset verschijnt rond 21 september 2018

Dit product is geen abonnement

Uitverkocht
Uitverkocht

Kinderwijz herfst 2018

10.75

Mindset is het themanummer van het zomernummer van Kinderwijz.

Had ik dit vroeger zelf ook maar geleerd!
Mindfulness is het bewust richten van je aandacht op het huidige moment, zonder oordeel. Dat betekent dat je niet met je gedachten bent bij de dingen die in de toekomst liggen en ook niet bij wat er gisteren is gebeurd. Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het helaas niet. Onze mind gaat als vanzelf naar een bericht dat we net via de app hebben ontvangen (zou ze mij iets kwalijk nemen?) of naar die afspraak van morgen (heb ik alles wel goed voorbereid?). En vaak blijft het niet bij die ene gedachte; als vanzelf gaat één gedachte over in een andere. Het leidt ons af van waar we nu mee bezig zijn. Ook kunnen we zomaar opmerken dat we ons bezorgd voelen of gespannen. En vaak is dat ook nog voelbaar in het lichaam: pijn in de rug, nek of schouders. Herken je dat?
Lees dit artikel van Meike van Tilburg in het herfstnummer van Kinderwijz.

Iedere school een growth mindset – liever vandaag dan morgen!
door Ferd van den Eerenbeemt en Iris Bunnig
In een zaaltje op een school in Rotterdam geven de havoleerlingen Fleur en Brahim  een workshop over het begrip ‘growth mindset’ voor 25 leraren. Ze bekennen dat ze, hoewel ze er zelf aan meedoen, veel last hebben van oordelen over zichzelf en over anderen. Fleur vertelt dat ze ervan overtuigd is dat ze slecht is in wiskunde en weinig zin heeft om het te leren; het heeft toch geen zin. Brahim zou wel meer willen voetballen, maar omdat hij toch nooit de bal toegespeeld krijgt heeft hij het maar opgegeven. Fleur en Brahim zien in dat deze en vele andere oordelen hen tegenhouden om beter te worden. Ze zijn niet alleen kritisch over zichzelf en hun leeftijdgenoten, ook de school en het gedrag van de leraren komen aan de beurt. De manier waarop de school werkt en de manier waarop sommige leraren hen benaderen, demotiveert nog te veel. Dat moet toch anders kunnen. Of de aanwezige leraren daar eventjes wat plannen voor willen maken in deze workshop.

Activeer je zelfcreërende vermogens
Je collega onderbreekt je voor de zoveelste keer. Je voelt je ergernis groeien. Onbedoeld neemt je automatische piloot het over en hoor je jezelf zeggen: ‘Jij denkt zeker dat je het beter weet.’ Als je wilt begrijpen waarom het voor kleine en grote mensen zo moeilijk is om zich in te houden en als je ook wilt weten wat je wél zou kunnen doen, dan is dit artikel, geschreven door Nicole Hage, voor jou bedoeld.

Verder in dit nummer nog veel meer interessante artikelen.

Uitverkocht