De werkplaats

Wanneer een onderdeel van de koets versleten of beschadigd is, kan een kind soms ook zelf herstelwerkzaamheden uitvoeren in zijn eigen werkplaats, met de kindercoach als hulpbron. Met andere woorden: het kind repareert, de kindercoach begeleidt. En ook dat kan een verschil zijn met andere vormen van hulpverlening.

Vaak weten ouders en kind niet dat er iets gerepareerd moet worden. Door het traject bij de kindercoach kan dit boven tafel komen en kunnen ouders, kind en kindercoach kijken wat of wie er nodig is.

Justin komt bij mij in de praktijk. Een jongen van 12 jaar die in het laatste jaar van zijn basisschool verhuisd is en dus ook voor het laatste jaar basisonderwijs in een nieuwe klas zit. Op zijn vorige school hoorde hij er niet helemaal bij. Hij is een gevoelige jongen die zichzelf beschermde door brutaal en soms zelfs agressief gedrag. Dit gedrag was zodanig, dat er zelfs met schorsing was gedreigd. De ouders hebben veel gesprekken op zijn vorige school gehad. Zoals je je wellicht kunt voorstellen was Justin de jongen die veel straf kreeg en dagelijks gecorrigeerd werd op zijn gedrag.

Wat is er kapot bij Justin? Wanneer we dit gaan onderzoeken, blijkt allereerst zijn vertrouwen in leerkrachten te zijn beschadigd. Hij bedekt en beschermt die beschadiging met zijn gedrag, maar ook met oordelen en aannames. Hierdoor kan niemand ontdekken dat daaronder een gekwetste jongen zit die eigenlijk verlangt naar vriendschappen en verbinding.

Werken aan de ‘beschadiging’ betekent allereerst ontdekken welke tools Justin zelf in huis heeft. Wat kan hij al? Wat doet hij?

We onderzoeken ook wat zijn werkelijke verlangen is.
Het toeval wil dat ik op zijn huidige school werkzaam ben geweest en dat ik zijn leerkracht heel goed ken.

Tijdens de sessie met Justin en zijn ouders sturen we samen een appje naar zijn juf met de vraag of zij hem wil helpen om te leren vertrouwen. Vrijwel direct reageert zij positief. Zelfs zo dat ze zegt: ‘Zit je nu in de praktijk? Want ik heb nu wel even tijd.’ En ze komt.

Dit maak je als kindercoach natuurlijk sporadisch mee, maar het maakt wel zichtbaar dat het leven meewerkt wanneer een coachee op het juiste spoor zit.

Even pauze

Heb jij je eigen werkplaats? Een plek waar je even stil kunt staan, naar binnen kunt gaan, bij jezelf kunt komen om te onderzoeken of er nog reparatiewerkzaamheden nodig zijn?

Vaak kan tijd nemen, naar binnen keren en een bodyscan doen bij jezelf heel veel nieuwe informatie opleveren die je in de snelheid van het leven over het hoofd ziet.

Ga hiervoor op een rustige plek zitten of liggen waar je niet gestoord kunt worden. Neem de tijd om eerst te ontspannen. Let bijvoorbeeld op je ademhaling of ga van boven naar beneden je lichaam stukje voor stukje aanspannen en daarna ontspannen.

Scan vervolgens je lichaam door te visualiseren dat er een stroom door je voeten gaat en dan omhoog naar je kruin. Voel of deze stroom ergens stopt of langzamer gaat. Voel intuïtief aan of je dit zelf kunt ‘repareren’ of dat je hierbij hulp nodig hebt.

Luisteren naar je lichaam is belangrijk. Wat ‘vertelt’ jouw zere knie jou? Wat zegt jouw hoofdpijn je? Vaak krijg je andere informatie dan wanneer je een paracetamolletje neemt om de pijn weg te halen. En wellicht is deze informatie de weg naar herstel.

Dit is een hoofdstuk uit het boek ‘Op avontuur met de kindercoach’ van Jeannette Stam.

Op avontuur met de kindercoach. 2e druk van het boek voor elke kindercoach