Gifted@248 ZOMER 2023

10.50

Enkele artikelen
De kunst van het loslaten
‘Er zit trauma op bijna alles wat chronisch is.’ Dit is een stelling van Jan Bommerez, waarbij hij uitlegt dat chronische klachten, zeker ook bij kinderen/pubers en jongvolwassenen, te maken kunnen hebben met langdurig weggestopte gevoelens. Het gaat daarbij vooral om gevoelens die niet losgelaten kunnen worden. Het gevolg is dat het brein en het lichaam uit balans raken en het kind in een overlevingsstand komt.

Elk kind moet gezien worden!
Interview met Redouan El Yaakoubi, profvoetballer en oprichter en drijvende kracht van Stichting Durf te Dromen. Over hoogbegaafde kinderen met een migratieachtergrond.

Een positief gevoel van uniciteit: een onderzoek naar het verband tussen identiteit en sociaal schoolwelzijn
Een belangrijk aspect van je persoonlijke identiteit is het gevoel dat je uniek bent en je onderscheidt van anderen. Sociale relaties, of je ‘erbij hoort’ en hoe anderen naar je kijken, spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van het gevoel van uniciteit, in het bijzonder tijdens de adolescentie. In dit artikel lees je de bevindingen van het onderzoek naar het persoonlijk gevoel van uniciteit en sociaal schoolwelzijn bij middelbare scholieren. Janet Sollie, Anouke Bakx en Sanne van der Ven van de Radboud Universiteit keken daarbij naar verschillende aspecten van de relaties tussen klasgenoten en zoomden daarbij ook in op leerlingen met specifieke kenmerken, zoals autisme en hoogbegaafdheid.

17 op voorraad

Beschrijving

Beschrijving

In het zomernummer van gifted@248, verschijnt rond 21 juni 2023

De kunst van het loslaten
‘Er zit trauma op bijna alles wat chronisch is.’ Dit is een stelling van Jan Bommerez, waarbij hij uitlegt dat chronische klachten, zeker ook bij kinderen/pubers en jongvolwassenen, te maken kunnen hebben met langdurig weggestopte gevoelens. Het gaat daarbij vooral om gevoelens die niet losgelaten kunnen worden. Het gevolg is dat het brein en het lichaam uit balans raken en het kind in een overlevingsstand komt.

Elk kind moet gezien worden!
Ouders en leerkrachten weten hoe lastig het soms is om een hoogbegaafd kind te herkennen én de juiste begeleiding te bieden. Maar als je een kind bent met een migratieachtergrond of je groeit op in slechte economische omstandigheden of je ouders kennen het Nederlandse schoolsysteem niet, dan kan de puzzel nog een stuk lastiger zijn. Met een aantal portretten wil ik mensen belichten die onder die omstandigheden zijn opgegroeid en die nu proberen om het verschil te maken voor de generatie die na hen komt. Deze keer gaat Leonieke Boogaard in gesprek met Redouan El Yaakoubi, profvoetballer en oprichter en drijvende kracht van Stichting Durf te Dromen.

Een positief gevoel van uniciteit: een onderzoek naar het verband tussen identiteit en sociaal schoolwelzijn
Een belangrijk aspect van je persoonlijke identiteit is het gevoel dat je uniek bent en je onderscheidt van anderen. Sociale relaties, of je ‘erbij hoort’ en hoe anderen naar je kijken, spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van het gevoel van uniciteit, in het bijzonder tijdens de adolescentie. In dit artikel lees je de bevindingen van het onderzoek naar het persoonlijk gevoel van uniciteit en sociaal schoolwelzijn bij middelbare scholieren. Janet Sollie, Anouke Bakx en Sanne van der Ven van de Radboud Universiteit keken daarbij naar verschillende aspecten van de relaties tussen klasgenoten en zoomden daarbij ook in op leerlingen met specifieke kenmerken, zoals autisme en hoogbegaafdheid.

Thema-opdrachten
Op vliegvakantie naar de zon op Curaçao? Een weekendje naar Rome? Tegenwoordig lijken we het heel normaal te vinden: vliegen. Op ieder moment van de dag vliegen er duizenden vliegtuigen de hele wereld over. Ze vervoeren vakantiegangers, post, pakketjes, verse bloemen, enzovoort. Maar weet jij wanneer het eerste vliegtuig vloog? Wat Leonardo da Vinci te maken heeft met vliegtuigen en wie Icarus was? Dat en nog veel meer ga je zelf onderzoeken in deze editie van GiftEducation.

De thema-opdrachten van deze editie passen in het thema ‘Vliegtuigen’ en zijn ontwikkeld voor leerlingen in de midden- en bovenbouw van de basisschool. Ze kunnen gebruikt worden als klassikale opdrachten in een HB-klas of een plusklas, maar ze zijn ook toepasbaar voor individuele leerlingen die naast het reguliere schoolaanbod thuis of op school verlangen naar extra uitdaging. Bij de opdrachten worden de doelgroep, de benodigdheden en de doelen beschreven. Ondersteuning door een leerkracht of begeleider is bij sommige onderdelen gewenst aangezien er een groot beroep gedaan wordt op onderzoeks- en verwerkingsvaardigheden.
Verder vind je een duidelijke stap-voor-stapbeschrijving van de opdrachten. De tijdsduur die kinderen aan het uitvoeren van de opdrachten besteden, is wisselend, maar aan de opdrachten kan meerdere dagdelen gewerkt worden.
De GiftEd-opdrachten in deze editie zijn ontwikkeld door Martin van Delden.

 

Bronvermelding Gifted@248 zomer 2023 pag 20 onderzoek

Bronvermelding Gifted@248 zomer 2023 pag 20 onderzoek

Referenties behorende bij het zomernummer 2023 artikel pagina 20 Onderzoek naar het verband tussen identiteit en sociaal schoolwelzijn

Bos, A. E. R., Pryor, J. B., Reeder, G. D., & Stutterheim, S. E. (2013). Stigma: Advances in theory and research. Basic and Applied Social Psychology, 35(1), 1-9. https://doi.org/10.1080/01973533.2012.746147

Cambra, C., & Silvestre, N. (2003). Students with special educational needs in the inclusive classroom: social integration and self-concept. European Journal of Special Needs Education, 18(2), 197-208. https://doi.org/10.1080/0885625032000078989

Demir, M., Şimşek, Ö. F., & Procsal, A. D. (2013). I am so happy ‘cause my best friend makes me feel unique: Friendship, personal sense of uniqueness and happiness. Journal of Happiness Studies, 14(4), 1201-1224.

Diehl, M., Youngblade, L. M., Hay, E. L., & Chui, H. (2011). The development of self-representations across the life span. In K. L. Fingerman, C. A. Berg, J. Smith, & T. C. Antonucci (Eds.), Handbook of life-span development. (pp. 611-646). Springer Publishing Co. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=psyh&AN=2011-03366-024&site=ehost-live

Keyes, C. L. M. (1998). Social well-being. Social Psychology Quarterly, 121-140.

Leary, M. R., Kelly, K. M., Cottrell, C. A., & Schreindorfer, L. S. (2013). Construct Validity of the Need to Belong Scale: Mapping the Nomological Network. Journal of personality assessment, 95(6), 610-624. https://doi.org/10.1080/00223891.2013.819511

Schoemaker, C., Kleinjan, M., Van der Borg, W., Busch, M., Muntinga, M., Nuijen, J., & Dedding, C. (2019). Mentale gezondheid van jongeren: enkele cijfers en ervaringen.

Şimşek, Ö. F., & Yalınçetin, B. (2010). I feel unique, therefore I am: The development and preliminary validation of the personal sense of uniqueness (PSU) scale. Personality and Individual Differences, 49(6), 576-581.

Striley, K. (2014). The Stigma of Excellence and the Dialectic of (Perceived) Superiority and Inferiority: Exploring Intellectually Gifted Adolescents’ Experiences of Stigma. Communication Studies, 65(2), 139-153. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eoah&AN=32575427&site=ehost-live

Andere suggesties…

X