Gifted@248 ZOMER 2022
€10.50
Dit zomer nummer verschijnt op 21 juni 2022.
Welke verwachtingen heb jij over jouw kind of leerling? | door Kim Smeets, Sanne van der Ven, Esther Peterse & Anouke Bakx
Voor kinderen is het belangrijk dat de verwachtingen van leerkrachten en ouders zo veel mogelijk op één lijn liggen. Dit draagt namelijk bij aan een gezonde ontwikkeling, een stimulerende leeromgeving (zowel thuis als op school) en optimale prestaties.
Wandelcoaching met (hoog)begaafden | door Marianne van Zetten
Met hulp van paarden leren rekenen en faalangst overwinnen | door Margriet Schouten
Interview De Gezonde School-aanpak | interview door Alie Boll-Groenenberg
Gezonde leerlingen en studenten presteren beter
‘Ik geloof echt: wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Wat je nu investeert in leerlingen en studenten investeer je in de toekomst, omdat z j de volwassenen van morgen zijn,’ aldus Martijn Sobels (51), manager communicatie binnen Gezonde School.
Thema-opdrachten > Het museum
Uitverkocht
In het zomernummer van gifted@248, dat rond 21 juni 2022 zal verschijnen, komen weer uiteenlopende onderwerpen aan bod die te maken hebben met (hoog)begaafdheid.
Welke verwachtingen heb jij over jouw kind of leerling?
Leerkrachten en ouders kijken allebei vanuit hun eigen perspectief naar een kind. Hun verwachtingen over een kind kunnen hierdoor verschillend zijn, ook omdat ouders en leerkrachten kinderen in heel andere contexten zien en meemaken. Zo zien leerkrachten een kind voornamelijk op school en kijken zij naar kinderen vanuit hun educatieve rol en professionaliteit. Verder zien leerkrachten een kind meestal in een groepssetting. Hierdoor kunnen zij ook goed verschillen tussen kinderen zien. Ouders zien hun kind(eren) minder in een (grotere) groepssetting en hebben meestal minder ervaring met wat kinderen van een bepaalde leeftijd normaal gesproken kennen en kunnen. Daardoor is voor hen de vergelijking met leeftijdgenoten lastiger. Ouders kunnen de ontwikkeling van hun kind(eren) wel al volgen vanaf de geboorte, terwijl een leerkracht kinderen vaak maar één of soms een paar jaar in de groep heeft. Tot slot zien ouders hun kind(eren) in verschillende contexten en brengen zij meer tijd met het kind alleen door. Ouders kennen hun kind(eren) dan ook vaak heel goed.
Voor kinderen is het belangrijk dat de verwachtingen van leerkrachten en ouders zo veel mogelijk op één lijn liggen. Dit draagt namelijk bij aan een gezonde ontwikkeling, een stimulerende leeromgeving (zowel thuis als op school) en optimale prestaties.
Graag nemen Kim Smeets, Sanne van der Ven, Esther Peterse & Anouke Bakx je mee in hun onderzoek dat je kunt lezen in het zomernummer van gifted@248.
Wandelcoaching met (hoog)begaafden | door Marianne van Zetten
‘Ik heb zo’n vol hoofd,’ zucht Lucas (negen jaar) terwijl we door het bos slenteren. Hij heeft moeite om in slaap te komen en maakt thuis een sombere indruk. Op school kan hij zich niet concentreren. ‘Kun je me laten zien wat er dan allemaal in je hoofd zit?’ vraag ik. ‘Zou je met takken hier op de grond een cirkel kunnen leggen? Die stelt je hoofd voor. En dan zoek je voor elk ding dat er in je hoofd zit een voorwerp uit de natuur dat er symbool voor staat. Dat leg je dan in je hoofd.’ Lucas gaat meteen aan de slag. Hij sleept met takken en legt ze om een stekelige bramenstruik, een wirwar van takken. Dan pakt hij een boomstronk, dennenappels, stenen en bladeren, ja bergen bladeren. Hij weet intuïtief precies wat waar moet liggen, werkt gefocust en lijkt er plezier in te hebben. Binnen een mum van tijd ligt zijn hoofd boordevol. Hij komt naast me staan en samen kijken we naar zijn bouwwerk. Dan begint hij te vertellen wat hij heeft neergelegd en waar het symbool voor staat.
Met hulp van paarden leren rekenen en faalangst overwinnen | door Margriet Schouten
Ook hoogbegaafde kinderen kunnen vastlopen in het onderwijs. Hoogbegaafd zijn impliceert namelijk niet dat je alles in één keer kunt en altijd goede cijfers haalt. Vaak zie je bij hoogbegaafde en tevens hooggevoelige kinderen dat talig onderwijs hen niet goed ligt. Veel andere dingen kunnen ze daarentegen wel heel goed, zoals reflecteren, creatief denken en doen, out of the box denken en soms zichzelf dingen aanleren (autodidact). Als de talige informatie in het begin van groep 4 en 5 nog niet goed geïnternaliseerd is, komen er in hogere groepen vaak andere problemen om de hoek kijken.
Thema-opdrachten > ‘Het Museum’
De thema-opdrachten van deze editie passen in het thema ‘Het Museum’ en zijn ontwikkeld voor leerlingen in de midden- en bovenbouw van de basisschool. Ze kunnen gebruikt worden als klassikale opdrachten in een HB-klas of een plusklas, maar ze zijn ook toepasbaar voor individuele leerlingen die naast het reguliere schoolaanbod thuis of op school verlangen naar extra uitdaging. Bij de opdrachten worden de doelgroep, de benodigdheden en de doelen beschreven. Ondersteuning door een leerkracht of begeleider is bij sommige onderdelen gewenst aangezien er een groot beroep gedaan wordt op onderzoeks- en verwerkingsvaardigheden.
Verder vind je een duidelijke stap-voor-stapbeschrijving van de opdrachten. De tijdsduur die kinderen aan het uitvoeren van de opdrachten besteden, is wisselend, maar aan de opdrachten kan meerdere dagdelen gewerkt worden.
Leren-leren-les
In deze editie vind je naast 3 thematische lessen een speciale les over leren leren. Net als de thema-opdrachten zijn de leren-leren-lessen ontwikkeld voor leerlingen in de midden- en bovenbouw van het basisonderwijs. Bij ‘leren leren’ staat het leren hoe je moet leren centraal. Het zijn lessen waarbij kinderen op een creatieve manier leren oefenen met strategieën, technieken en studievaardigheden op verschillende vakgebieden. De leren-leren-les in deze editie gaat over het leren van topografie.
De GiftEd-opdrachten in deze editie zijn ontwikkeld door Martin van Delden, Manda Ophuis en Luke van Akkeren. Alle drie leerkracht voltijds onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen.
Extra informatie
Frequentie | : verschijnt 4x per jaar |
---|---|
Formaat | : A4 = 210mm breed x 297mm hoog |
Omvang | : 40 paginas |
Bedrukking | : 2-zijdig bedrukt in fullcolour |