Gifted@248 WINTER 2022 / 2023
€10.50
Zeemonsters verwelkomen vraagt om moed
Het denken van hoogbegaafde kinderen is echter complex. Zij ervaren het leven zo intens dat het niet zo simpel uit te pluizen is wanneer ze vastlopen en ontregeld zijn. Om die ontregeling te begrijpen is het noodzakelijk dat zij hun zeemonsters leren kennen. Zeemonsters, denk je wellicht? Een klein uitstapje maakt dat duidelijk. – door Anne Hartmans
Intelligentieonderzoek bij (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen
In het artikel van Femke Hovinga worden de moeilijkheden en de mogelijkheden rondom intelligentieonderzoek bij (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen beschreven.
(Hoog)begaafd en hoogsensitief: Feit, fabel of … ?
In de praktijk wordt hoogsensitiviteit vaak als kenmerk van (hoog)begaafdheid gezien. Zo zouden veel (hoog)begaafde kinderen meer prikkels waarnemen en deze prikkels ook intenser ervaren en verwerken. Is het inderdaad zo dat (hoog)begaafde kinderen vaker hoogsensitief zijn? Deze vraag vormde de aanleiding voor het POINT-onderzoek onder meer dan duizend kinderen in het basisonderwijs. – door Elise Samsen & Anouke Bakx
Thema-opdrachtenDe thema-opdrachten van deze editie passen in het thema ‘Strijd en strategie’ en zijn ontwikkeld voor leerlingen in de midden- en bovenbouw van de basisschool. Ze kunnen gebruikt worden als klassikale opdrachten in een HB-klas of een plusklas, maar ze zijn ook toepasbaar voor individuele leerlingen die naast het reguliere schoolaanbod thuis of op school verlangen naar extra uitdaging. Bij de opdrachten worden de doelgroep, de benodigdheden en de doelen beschreven. Ondersteuning door een leerkracht of begeleider is bij sommige onderdelen gewenst aangezien er een groot beroep gedaan wordt op onderzoeks- en verwerkingsvaardigheden.
De GiftEd-opdrachten in deze editie zijn ontwikkeld door Martin van Delden.
Uiteraard in dit nummer nog veel meer interessante artikelen.
Uitverkocht
Beschrijving
Beschrijving
Zeemonsters verwelkomen vraagt om moed
Het denken van hoogbegaafde kinderen is echter complex. Zij ervaren het leven zo intens dat het niet zo simpel uit te pluizen is wanneer ze vastlopen en ontregeld zijn. Om die ontregeling te begrijpen is het noodzakelijk dat zij hun zeemonsters leren kennen. Zeemonsters, denk je wellicht? Een klein uitstapje maakt dat duidelijk. – door Anne Hartmans
Intelligentieonderzoek bij (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen
In alle definities van hoogbegaafdheid wordt iets gezegd over intelligentie of een uitzonderlijk hoog cognitief potentieel. En hoewel dat herkenbaar is, is het niet altijd gemakkelijk te meten. Regelmatig wordt er gezegd dat een kind niet testbaar is, of dat de test niet past bij de doelgroep. In het artikel van Femke Hovinga worden de moeilijkheden en de mogelijkheden rondom intelligentieonderzoek bij (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen beschreven.
(Hoog)begaafd en hoogsensitief: Feit, fabel of … ?
In de praktijk wordt hoogsensitiviteit vaak als kenmerk van (hoog)begaafdheid gezien. Zo zouden veel (hoog)begaafde kinderen meer prikkels waarnemen en deze prikkels ook intenser ervaren en verwerken. Is het inderdaad zo dat (hoog)begaafde kinderen vaker hoogsensitief zijn? Deze vraag vormde de aanleiding voor het POINT-onderzoek onder meer dan duizend kinderen in het basisonderwijs. – door Elise Samsen & Anouke Bakx
Thema-opdrachten
In één van de opdracht ga je in een tweetal of met anderen (kan ook met een grote groep) onderzoek doen naar middeleeuwse steden en ga je zelf een stad bouwen
De thema-opdrachten van deze editie passen in het thema ‘Strijd en strategie’ en zijn ontwikkeld voor leerlingen in de midden- en bovenbouw van de basisschool. Ze kunnen gebruikt worden als klassikale opdrachten in een HB-klas of een plusklas, maar ze zijn ook toepasbaar voor individuele leerlingen die naast het reguliere schoolaanbod thuis of op school verlangen naar extra uitdaging. Bij de opdrachten worden de doelgroep, de benodigdheden en de doelen beschreven. Ondersteuning door een leerkracht of begeleider is bij sommige onderdelen gewenst aangezien er een groot beroep gedaan wordt op onderzoeks- en verwerkingsvaardigheden.
Verder vind je een duidelijke stap-voor-stapbeschrijving van de opdrachten. De tijdsduur die kinderen aan het uitvoeren van de opdrachten besteden, is wisselend, maar aan de opdrachten kan meerdere dagdelen gewerkt worden.
De GiftEd-opdrachten in deze editie zijn ontwikkeld door Martin van Delden.
Uiteraard in dit nummer nog veel meer interessante artikelen.