Gifted@248 HERFST 2024
€11.50
Verschijnt rond 21 september 2024
Een onderzoek naar kinderen die vóór groep 1 al lezen | door Kitty van Keulen
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong kunnen niet als één groep worden gezien. Ook tussen deze kinderen zijn er grote verschillen. Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in lezen lieten in een recent onderzoek zelfs onderling een leeftijdsverschil van vijf jaar zien, waarbij het een grote rol speelde hoe intens de ouders de emoties van hun kind ervoeren.
Vaardigheden voor het voeren van op ontwikkeling gerichte gesprekken
Op basisscholen worden elke dag gesprekken gevoerd met leerlingen, ook met leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid. Het voeren van die gesprekken kan worden gezien als basis voor (bijna) alles wat we willen bereiken als het gaat om de ontwikkeling van leerlingen. We spreken daarom ook wel van ‘op ontwikkeling gerichte gesprekken’. Juist in deze gesprekken kunnen leraren het ervaren van autonomie bij leerlingen stimuleren. Daarvoor moet de leraar beschikken over gespreksvaardigheden die dit stimuleren.
Het artikel is geschreven door Nynke Postuma en Sandra Swinkels
De onzichtbare koffer van hoogbegaafde kinderen
Iedereen wordt geboren met wat Leony Coppens een ‘onzichtbare koffer’ noemt. Hierin zitten je zelfbeeld, je traumatische ervaringen en je overtuigingen over jezelf, de wereld en de mensen om je heen. Leony Coppens is als klinisch psycholoog gespecialiseerd in trauma en veerkracht bij kinderen en schrijft veel over traumasensitief onderwijs. In dit artikel put Margriet Schouten op sommige plaatsen uit haar werk.
Het artikel geschreven door Margriet Schouten in herfstnummer van gifted@248
Beschrijving
Beschrijving
Verschijnt rond 21 september
Een onderzoek naar kinderen die vóór groep 1 al lezen | door Kitty van Keulen
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong kunnen niet als één groep worden gezien. Ook tussen deze kinderen zijn er grote verschillen. Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in lezen lieten in een recent onderzoek zelfs onderling een leeftijdsverschil van vijf jaar zien, waarbij het een grote rol speelde hoe intens de ouders de emoties van hun kind ervoeren.
Vaardigheden voor het voeren van op ontwikkeling gerichte gesprekken
Op basisscholen worden elke dag gesprekken gevoerd met leerlingen, ook met leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid. Het voeren van die gesprekken kan worden gezien als basis voor (bijna) alles wat we willen bereiken als het gaat om de ontwikkeling van leerlingen. We spreken daarom ook wel van ‘op ontwikkeling gerichte gesprekken’. Juist in deze gesprekken kunnen leraren het ervaren van autonomie bij leerlingen stimuleren. Daarvoor moet de leraar beschikken over gespreksvaardigheden die dit stimuleren.
Het artikel is geschreven door Nynke Postuma en Sandra Swinkels
De onzichtbare koffer van hoogbegaafde kinderen
Iedereen wordt geboren met wat Leony Coppens een ‘onzichtbare koffer’ noemt. Hierin zitten je zelfbeeld, je traumatische ervaringen en je overtuigingen over jezelf, de wereld en de mensen om je heen. Leony Coppens is als klinisch psycholoog gespecialiseerd in trauma en veerkracht bij kinderen en schrijft veel over traumasensitief onderwijs. In dit artikel put Margriet Schouten op sommige plaatsen uit haar werk.
Het artikel geschreven door Margriet Schouten in herfstnummer van gifted@248
gifted kids
In deze editie een interessant werkstuk over Marco Polo geschreven door Demy.
Wil je ook een werkstuk aanleveren voor gifted kids? Mail dan naar administatie@248media.nl