Meerderheid (62%) wil leren wat ze zelf kunnen doen om klimaatproblemen op te lossen. Vandaag gaat de jaarlijkse Global Children’s Designathon van start.
Amsterdam 24 januari – Met de opwarming van de aarde dagelijks in het nieuws zijn kinderen al op jonge leeftijd bekend met grote wereldproblemen. Bijna de helft (48%) van de kinderen in Nederland maakt zich zorgen over het klimaat, één op de zes ligt er in bed wel eens over na te denken. Vandaag, op de dag van het onderwijs, opent de inschrijving voor de jaarlijkse Global Children’s Designathon. Deze challenge op basis van design thinking heeft als doel om kinderen te empoweren en laat ze op een creatieve manier nadenken over oplossingen voor klimaatproblemen. Basisschoolleraren kunnen gratis met hun klas deelnemen. Samen met een expert jury selecteert presentator Klaas van Kruistum de beste ideeën.
*Onderzoek Panelwizard voor Stichting Designathon Works onder ruim 480 kinderen van 8-12 jaar.
Kleine mensen, grote ideeën
Veel kinderen (62%) willen leren wat ze kunnen doen aan de klimaatproblemen, 31% denkt met goede oplossingen te kunnen komen. Met klimaateducatie betrekt Stichting Designathon Works kinderen bij het mede-ontwerpen van de toekomst en laat ze voelen dat hun ideeën meetellen. Driekwart van de kinderen is van mening dat als je op jonge leeftijd over het klimaat leert, de kans groot is dat je later ook een bewuste volwassenen wordt.
Bijna de helft (48%) van de kinderen in Nederland maakt zich zorgen over het klimaat. Met name het uitsterven van bepaalde planten en dieren baart ze zorgen (43%), gevolgd door overstromingen (18%) en het smelten van de ijskappen op de Noordpool (15%).
Klaas van Kruistum roept leraren op om mee te doen
image
Klaas van Kruistum: “Kinderen zijn echt betrokken bij klimaatproblemen, ze weten heel goed het dat het om hun toekomst draait. En: ze willen leren wat ze kunnen doen om onze impact op de wereld te verkleinen. Dat serieus nemen is een belangrijke opgave en onze verantwoordelijkheid! Kinderen verbazen me regelmatig met hun verfrissende directe en open blik op de dingen, dus ik kan niet wachten om te zien met wat voor oplossingen ze tijdens de Global Designathon Challenge gaan komen.”
Liever wereldverbeteraar dan YouTuber
Één op de vijf kinderen in Nederland vindt dat de generatie die de problemen heeft veroorzaakt, ze ook moet oplossen. 43% is van mening dat volwassen nog te weinig ondernemen om de klimaatproblemen te verhelpen. Vier van de tien (43%) denkt later bewuster met het milieu om te gaan dan hun ouders nu, een kwart van de kinderen wordt later liever een wereldverbeteraar dan een YouTube.
Global Children’s Designathon 2022
De wereldwijde Designathon heeft als doel om kinderen te empoweren. Design thinking laat kinderen denken in mogelijkheden en inspireert ze om nieuwe manieren van denken te ontwikkelen. Kinderen uit 24 landen gaan samen creatieve oplossingen ontwerpen voor wereldproblemen rond het thema ‘Our planet our future’.
Basisschoolleraren kunnen hun klas gratis inschrijven via deze link. Ze ontvangen dan kant-en-klaar lesmateriaal en toegang tot een online programma waarmee de klas aan de slag kan. De ideeën en schetsen kunnen worden ingediend voor deelname aan de challenge, in april 2022 presenteren de finalisten deze dan aan een panel van experts waaronder Klaas van Kruistum. De beste ideeën ontvangen een officieel certificaat én de mogelijkheid om hun plannen te verwezenlijken. Check de website van Designathon Works voor de beste ideeën uit voorgaande jaren.
Over het onderzoek
Dit onderzoek is in januari 2022 in opdracht van Designathon Works uitgevoerd door Panelwizard (Kien) onder ruim 480 Nederlandse kinderen in de leeftijd van 8 t/m12 jaar, representatief naar geslacht, leeftijd en regio. Bij dat aantal waarnemingen valt met een betrouwbaarheid van 95% te concluderen dat de steekproefuitkomst maximaal 4,5% kan afwijken van de werkelijke situatie (als alle Nederlanders in de doelgroep ondervraagd zouden zijn). Het onderzoek is uitgevoerd conform de richtlijnen van ISO 20252 (marktonderzoek).
Over stichting Designathon Works
Bij Designathon Works willen we de manier waarop we naar kinderen kijken radicaal veranderen. Wat als we kinderen zien als changemakers, geëngageerde mensen, activisten, wetenschappers of uitvinders? Wat als elk kind een pad zou krijgen om deze vaardigheden te ontwikkelen? Het doel van Designathon Works is om 1 miljoen kinderen over de hele wereld in staat te stellen om changemakers te worden voor een betere wereld. We willen dat de samenleving kinderen betrekt bij het mede-ontwerpen van de toekomst. Op dit moment werken we samen met een groot netwerk aan partnerorganisaties over de hele wereld, Designathon Works is in meer dan 40 landen actief.